
SAMEN LEREN, SAMEN LEVEN
SAMEN LEREN
Blijven(d) leren
Als school willen we dat onze leerlingen niet alleen kennis vergaren, maar deze kennis ook behouden en op een duurzame manier opnemen in hun verdere leerproces.
-
We leren onze leerlingen hoe ze moeten studeren. We leren hen waarom een mindmap maken je beter helpt onthouden dan je tekst markeren met een fluostift. We leren hen dat leren misschien niet altijd even makkelijk gaat, maar dat elke inspanning hen doet groeien.
-
We gebruiken daarbij de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de werking van het brein en over de meest succesvolle leer- en studeerstrategieën.
-
Zo leggen onze leerlingen een stevige basis voor het hoger onderwijs en het latere leven.
​​
Hoe maken we het leren effectiever in de klas?
Om ervoor te zorgen dat leerlingen zo goed mogelijk leren, gebruiken we in onze lessen een aantal didactische principes. Dit betekent dat we lesgeven op een manier die wetenschappelijk onderbouwd is en leerlingen helpt om de leerstof beter te begrijpen en te onthouden.
-
Aansluiten bij wat leerlingen al weten
Voordat we nieuwe leerstof aanbrengen, activeren we eerst de voorkennis van de leerlingen. Dit doen we door vragen te stellen, korte quizjes te gebruiken of leerlingen te laten nadenken over wat ze al weten. Dit helpt om de nieuwe leerstof beter te koppelen aan wat ze eerder geleerd hebben. -
Slimme leerstrategieën gebruiken
We moedigen leerlingen aan om actief met de leerstof aan de slag te gaan. Dit doen we door hen te laten samenvatten, schema’s te maken, vragen op te stellen en elkaar de leerstof uit te leggen. Ook laten we hen regelmatig terugkomen op oudere leerstof, zodat ze die niet vergeten. -
Duidelijke uitleg en begeleiding
We geven niet alleen uitleg, maar laten ook zien hoe je iets leert en waarom een bepaalde aanpak werkt. Dit helpt leerlingen om stap voor stap nieuwe vaardigheden en inzichten te ontwikkelen. -
Leren wat kwaliteit is
We leren leerlingen kritisch te kijken naar hun eigen werk en dat van anderen. Een antwoord moet duidelijk en correct zijn. We laten hen ook verschillende voorbeelden van antwoorden zien, zodat ze begrijpen wat een goed antwoord onderscheidt van een minder goed antwoord. Zo leren ze steeds beter inschatten wat van hen verwacht wordt.
Met deze aanpak willen we ervoor zorgen dat leerlingen niet alleen leren voor toetsen, maar écht begrijpen wat ze leren en dit op lange termijn kunnen gebruiken.
Samen leren als team
Samen leren, dat doen we als team. Een team van leerlingen, leerkrachten en ouders. Samen zijn we partners in het begeleiden van jongeren op hun pad tot jongvolwassene.
-
Onze leerkrachten worden continu bijgeschoold en begeleiden leerlingen in het ontwikkelen van een positieve leerattitude en een studieplanning. Ze tonen leerlingen hoe ze met de leerstof van hun vak het beste aan de slag kunnen gaan.
-
We richten een klascoachuur in voor alle leerlingen. Daarin leren leerlingen over studeerstrategieën en staan ze stil bij hun leerproces.
-
We organiseren infoavonden voor ouders om jou als ouder inzicht te geven in de effectieve studeerstrategieën die we op school toepassen, zodat je je kind optimaal kan ondersteunen.
​​​
​
SAMEN LEVEN
Goede afspraken maken goede vrienden
Naast sterk onderwijs richten we ons ook op het vormen van veerkrachtige jongeren. Samen leven betekent respect hebben voor elkaars verschillen en samen werken aan een omgeving waarin elke jongere kan groeien. Hierbij moedigen we een open dialoog aan.
-
Heldere schoolregels voor leerlingen, leerkrachten en ouders bieden duidelijkheid en structuur.
-
We nemen initiatieven om een positieve sfeer op school te bevorderen. Tijdens de uren klascoaching werken we het hele schooljaar aan een fijne klassfeer en het welbevinden van onze leerlingen.
-
Onze visie op samen leven stelt ons in staat om in te grijpen bij probleemgedrag, herstelgericht te zoeken naar oplossingen en in dialoog te gaan met leerlingen en ouders.
​
Samen leven als team
Samen leven op school is voor ons een essentiële bouwsteen voor het creëren van een positieve en ondersteunende leeromgeving.
-
Onze leerkrachten zetten in op verbinding en duidelijke grenzen.
-
Tijdens lessen klascoaching werken leerlingen actief aan een positieve groepsdynamiek en hun welbevinden op school.
-
Via het Leerling Volg Systeem (LVS) kunnen ouders de voortgang van hun kind volgen.
-
De klastitularis en leerlingbegeleiders volgen het gedrag van leerlingen aandachtig op en zoeken samen met leerlingen, leerkrachten en ouders naar oplossingen indien nodig.